Research Article
BibTex RIS Cite

Special Study Modules Of Dokuz Eylul University School Of Medicine Fullfilled In Parasitology Department Between 1998-2017

Year 2017, Volume: 31 Issue: 3, 129 - 135, 15.12.2017

Abstract

Objective:
Special Study Modules (SSM); improving independent learning, written and oral
presentation skills, learning and applying the basic principles of scientific
methodology in medicine or other scientific areas, are components of medical
education. A total of 39 special study modules have been fullfilled in
Parasitology Department of Dokuz Eylul University Faculty of Medicine.



In this retrospective study, it was aimed to determine the contents and
benefits of the special study modules of Parasitology Department during the
undergraduate study between 1998-2017 years. 

Material and Method: All information about the Special Study Modules was
obtained from the archives of the secretariat of the Special Study Module,
affiliated to the Faculty of Medicine of Dokuz Eylul University.

Results: In the Parasitology Department, the number of special study
modules were 6.5 per teaching staff and 0.34 per teaching staff in a year. 17
(44%) of the studies were review articles, 9 (23%) were research projects and
13 (%33) were social responsibility projects. It
was observed that 25 of the modules were associated with parasitology topics,
while the remaining 14 were associated with medical topics other than
parasitology.

Conclusion: Parasitology education given in medical faculties is believed
to be reinforced by special study modules. This education type also contributes
to understand the importance of parasites in terms of public health.



References

  • Referans1 Lancester T, Hart R, Gardner S. Literature and medicine: evaluating a special study module using the nominal group technique. Med Educ 2002;36:1071-1076.
  • Referans2 General Medical Council. Tomorrow’s Doctors-recommendations on undergraduate medical education. London: General Medical Council 1993:5.
  • Referans3 Şenol Y, Gürpınar E, Özenci Ç, Balcı N, Şenol U. Akdeniz Üniversitesi Tıp Fakültesinde uygulanan özel çalışma modülleri ile ilgili öğretim üyesi ve öğrencilerin görüşleri: İlk sonuçlar. Marmara Medical Journal 2010;23:353-359.
  • Referans4 Şahin H, Karabilgin ÖS. Ege Üniversitesinde uygulanan özel çalışma modülleri ile ilgili öğrenci ve öğretim üyesi görüşleri. Tıp Eğitimi Dünyası 2005;20:37-45.
  • Referans5 Tunçok Y. Özel Çalışma Modülleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 2001(1):85-89.
  • Referans6 Güner GA, Çavdar Z, Yener N, Küme T, Eğrilmez MY, Resmi H. Special-study modules in a problem-based learning medical curriculum: an innovative laboratory research practice supporting introduction to research methodology in the undergraduate curriculum. Biochem Mol Biol Educ 2011; 39:47-55.
  • Referans7 Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi Ulusal Standartları 2014. http://www.uteak.org.tr/ uploads/belge/MOTE_STANDARTLAR_2014 (Erişim tarihi: Nisan 2017).
  • Referans8 Özel Çalışma Modülleri (ÖÇM) Yönergesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi http://www.deu.edu.tr/UploadedFiles/Birimler/14189/%C3%96%C3%87M%20Y%C3%96NERGES%C4%B0.pdf (Erişim tarihi: Nisan 2017).
  • Referans9 Harden RM. The core curriculum with options or special study modules. (AMEE Medical Education Guide No:5) Medical Teacher 1995;17:125-148.
  • Referans10 Murdoch-Eaton D., Ellershaw J., Garden A. et al. Student-Selected Components in the Undergraduate Medical Curriculum: a Multi-Institutional Consensus on Purpose. Medical Teacher 2004;26:33-38.
  • Referans11 http://www.izmirtabip.org.tr/L/TR/mid/396/hcid/16/hid/1626/DEU_Tip_Fakultesi_OCM_Sempozyumuna_Katildik.htm (Erişim tarihi: Nisan 2017).
  • Referans12 Özan S, Gürsel Y, Tımbıl S ve ark. “Basic Communication Skills Program for First Year Medical Students: Assessment of The Effectiveness of The Program”, Turkiye Klinikleri Journal of Medical Sciences 2009;29:618-624.

Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi lisans eğitiminde yer alan ve 1998-2017 yılları arasında Tıbbi Parazitoloji Anabilim Dalı tarafından uygulanan özel çalışma modülleri

Year 2017, Volume: 31 Issue: 3, 129 - 135, 15.12.2017

Abstract

Amaç: Özel Çalışma
Modülleri (ÖÇM), tıp fakültesi öğrencilerinin tıbbi ya da tıp dışı diğer
akademik alanlarda, bağımsız öğrenme becerilerini geliştirdikleri, bilimsel
yöntemlerin temel ilkelerini öğrendikleri ve uyguladıkları, yazılı ve sözlü
sunma becerilerini geliştirdikleri eğitim etkinlikleridir. DEÜTF Tıbbi
Parazitoloji Anabilim Dalında bugüne kadar öğrencilere toplam 39 ÖÇM yapıldı.
Bu retrospektif çalışmada, Tıbbi Parazitoloji Anabilim Dalı tarafından
1998-2017 yılları arasında lisans eğitimi kapsamında yaptırılan özel çalışma
modüllerinin içerikleri ve öğrencilere sağladıkları kazanımları belirlemek
hedeflendi.



Gereç ve Yöntem: Özel Çalışma Modülleri ile ilgili bilgiler, DEÜTF
Dekanlığı’na bağlı olarak çalışan ÖÇM sekreterliğine ait arşiv kayıtlarından
elde edildi.



Bulgular: Tıbbi Parazitoloji Anabilim Dalı’nda öğretim üyesi başına
düşen ÖÇM sayısının, 6.5 olduğu, öğretim üyesi başına düşen yıllık modül
sayısının ise 0.34/yıl olduğu saptandı. Toplam 39 ÖÇM’den 17 (%44)’sinin
derleme, 9 (%23)’unun araştırma ve 13 (%33)’ünün sosyal sorumluluk çalışması
olduğu görüldü. Açılan tüm
ÖÇM'lerin 25’inin parazitoloji konuları, kalan 14’ünün ise parazitoloji
dışı diğer tıbbi konular ile ilişkili olduğu gözlendi.



Sonuç: Tıp fakültelerinde verilen Parazitoloji eğitiminin, ÖÇM’ler
ile pekiştiği ve parazitlerin toplumsal öneminin kavrandığı düşünülmektedir.




References

  • Referans1 Lancester T, Hart R, Gardner S. Literature and medicine: evaluating a special study module using the nominal group technique. Med Educ 2002;36:1071-1076.
  • Referans2 General Medical Council. Tomorrow’s Doctors-recommendations on undergraduate medical education. London: General Medical Council 1993:5.
  • Referans3 Şenol Y, Gürpınar E, Özenci Ç, Balcı N, Şenol U. Akdeniz Üniversitesi Tıp Fakültesinde uygulanan özel çalışma modülleri ile ilgili öğretim üyesi ve öğrencilerin görüşleri: İlk sonuçlar. Marmara Medical Journal 2010;23:353-359.
  • Referans4 Şahin H, Karabilgin ÖS. Ege Üniversitesinde uygulanan özel çalışma modülleri ile ilgili öğrenci ve öğretim üyesi görüşleri. Tıp Eğitimi Dünyası 2005;20:37-45.
  • Referans5 Tunçok Y. Özel Çalışma Modülleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 2001(1):85-89.
  • Referans6 Güner GA, Çavdar Z, Yener N, Küme T, Eğrilmez MY, Resmi H. Special-study modules in a problem-based learning medical curriculum: an innovative laboratory research practice supporting introduction to research methodology in the undergraduate curriculum. Biochem Mol Biol Educ 2011; 39:47-55.
  • Referans7 Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi Ulusal Standartları 2014. http://www.uteak.org.tr/ uploads/belge/MOTE_STANDARTLAR_2014 (Erişim tarihi: Nisan 2017).
  • Referans8 Özel Çalışma Modülleri (ÖÇM) Yönergesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi http://www.deu.edu.tr/UploadedFiles/Birimler/14189/%C3%96%C3%87M%20Y%C3%96NERGES%C4%B0.pdf (Erişim tarihi: Nisan 2017).
  • Referans9 Harden RM. The core curriculum with options or special study modules. (AMEE Medical Education Guide No:5) Medical Teacher 1995;17:125-148.
  • Referans10 Murdoch-Eaton D., Ellershaw J., Garden A. et al. Student-Selected Components in the Undergraduate Medical Curriculum: a Multi-Institutional Consensus on Purpose. Medical Teacher 2004;26:33-38.
  • Referans11 http://www.izmirtabip.org.tr/L/TR/mid/396/hcid/16/hid/1626/DEU_Tip_Fakultesi_OCM_Sempozyumuna_Katildik.htm (Erişim tarihi: Nisan 2017).
  • Referans12 Özan S, Gürsel Y, Tımbıl S ve ark. “Basic Communication Skills Program for First Year Medical Students: Assessment of The Effectiveness of The Program”, Turkiye Klinikleri Journal of Medical Sciences 2009;29:618-624.
There are 12 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Ümit Aksoy This is me

Songül Bayram Delibaş This is me

Tonay İnceboz

Özlem Miman

Soykan Özkoç This is me

Çiler Akısü

Publication Date December 15, 2017
Submission Date June 19, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 31 Issue: 3

Cite

Vancouver Aksoy Ü, Bayram Delibaş S, İnceboz T, Miman Ö, Özkoç S, Akısü Ç. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi lisans eğitiminde yer alan ve 1998-2017 yılları arasında Tıbbi Parazitoloji Anabilim Dalı tarafından uygulanan özel çalışma modülleri. J DEU Med. 2017;31(3):129-35.