Kentlerde, trafik, sanayi ve eğlence gibi çeşitli faaliyetlerden oluşan çevresel gürültü önemli çevre sorunlarından birisi olmuştur. Gelişmiş ülkelerdeki sağlık sorunları sıralamasında kara, hava ve demiryollarındaki trafikten kaynaklanan gürültü ikinci sırada yer almaktadır. Trafikten kaynaklanan gürültünün, insan sağlığı üzerinde negatif etkileri bulunmaktadır. Yüksek nüfus yoğunluğu olan yaşam alanları trafikten kaynaklı gürültü maruziyetlerinin oluştuğu bölgelerdir. Kentlerdeki gürültü alanlarını belirlemek ve yaşanabilir kentler oluşturmak için stratejik gürültü haritaları hazırlanmaktadır. Böylece, çevresel gürültü ile ilgili sorunlar belirlenmekte ve gerekli kontrol tedbirleri alınabilmektedir. Bu çalışmada, Gaziantep’te nüfus yoğunluğu yüksek olan bölgelerde karayolu trafiğinden kaynaklanan stratejik gürültü haritaları trafik sayımları ve simülasyon programı ile oluşturulmuştur. Çalışma kapsamında 161 km'si ana karayolu olmak üzere toplam 193 km karayolu modellenmiş ve 33 yol kesitinde araç sayımı yapılmıştır. Elde edilen simülasyon verileri ile gündüz, akşam ve gece için stratejik gürültü haritaları hazırlanmıştır. Daha sonra, karayolu trafiğinden kaynaklanan gürültü sınır değerlerini aşan bölgelerdeki nüfus oranları hesaplanmıştır. Buna göre; Gaziantep nüfusunun % 5,4’ü gündüzleri, % 8,2’si akşamları ve % 7,5’i geceleri belirlenen kritik seviyelerin üzerinde karayolu kaynaklı gürültü seviyelerine maruz kalmaktadır. Hassas bölgeler olan 201 okul ve 95 hastane bu gürültü alanlarında bulunmakta ve karayolu kaynaklı gürültü seviyelerine maruz kalmaktadır.
Environmental noise from traffic, industry and entertainment in cities has been one of the important environmental problems. In developed countries, noise from highways, airways and railways are the second major health problem. Traffic noise has negative effects on human health. The traffic noise exposes are occurring in the high populated living areas. Strategic noise maps are prepared to identify these noise areas in cities and to create liveable cities. Thus, problems related to environmental noise are identified and necessary control measures can be taken. In this study, strategic noise maps arising from the road traffic in Gaziantep with high population density were created with traffic counts and simulation program. Within the scope of the study, a total of 193 km of highways, 161 km of which are main roads, were modelled and vehicle counts were made on 33 road sections. Strategic noise maps were prepared for daytime, evening and night with the obtained simulation data. Then, the population ratios in the regions exceeding the noise limit values caused by road traffic were calculated. According to this; 5.4% of the population of Gaziantep is exposed to traffic noise levels above the critical levels determined during the day, 8.2% in the evening and 7.5% at night. Sensitive areas, 201 schools and 95 hospitals, are located in these noise areas and are exposed to traffic noise levels.
Primary Language | tr |
---|---|
Subjects | Engineering |
Published Date | 2021 |
Journal Section | Research Articles |
Authors |
|
Project Number | - |
Dates |
Publication Date : January 25, 2021 |
Bibtex | @research article { dacd786159,
journal = {Doğal Afetler ve Çevre Dergisi},
issn = {},
eissn = {2528-9640},
address = {},
publisher = {Artvin Çoruh University},
year = {2021},
volume = {7},
pages = {27 - 40},
doi = {10.21324/dacd.786159},
title = {Kent İçi Trafikten Kaynaklanan Stratejik Gürültü Haritalarının Değerlendirilmesi},
key = {cite},
author = {Tercan, Şafak and Yaman, Gökhan}
} |
APA | Tercan, Ş , Yaman, G . (2021). Kent İçi Trafikten Kaynaklanan Stratejik Gürültü Haritalarının Değerlendirilmesi . Doğal Afetler ve Çevre Dergisi , 7 (1) , 27-40 . DOI: 10.21324/dacd.786159 |
MLA | Tercan, Ş , Yaman, G . "Kent İçi Trafikten Kaynaklanan Stratejik Gürültü Haritalarının Değerlendirilmesi" . Doğal Afetler ve Çevre Dergisi 7 (2021 ): 27-40 <http://dacd.artvin.edu.tr/en/pub/issue/60026/786159> |
Chicago | Tercan, Ş , Yaman, G . "Kent İçi Trafikten Kaynaklanan Stratejik Gürültü Haritalarının Değerlendirilmesi". Doğal Afetler ve Çevre Dergisi 7 (2021 ): 27-40 |
RIS | TY - JOUR T1 - Kent İçi Trafikten Kaynaklanan Stratejik Gürültü Haritalarının Değerlendirilmesi AU - Şafak Tercan , Gökhan Yaman Y1 - 2021 PY - 2021 N1 - doi: 10.21324/dacd.786159 DO - 10.21324/dacd.786159 T2 - Doğal Afetler ve Çevre Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 27 EP - 40 VL - 7 IS - 1 SN - -2528-9640 M3 - doi: 10.21324/dacd.786159 UR - https://doi.org/10.21324/dacd.786159 Y2 - 2020 ER - |
EndNote | %0 Doğal Afetler ve Çevre Dergisi Kent İçi Trafikten Kaynaklanan Stratejik Gürültü Haritalarının Değerlendirilmesi %A Şafak Tercan , Gökhan Yaman %T Kent İçi Trafikten Kaynaklanan Stratejik Gürültü Haritalarının Değerlendirilmesi %D 2021 %J Doğal Afetler ve Çevre Dergisi %P -2528-9640 %V 7 %N 1 %R doi: 10.21324/dacd.786159 %U 10.21324/dacd.786159 |
ISNAD | Tercan, Şafak , Yaman, Gökhan . "Kent İçi Trafikten Kaynaklanan Stratejik Gürültü Haritalarının Değerlendirilmesi". Doğal Afetler ve Çevre Dergisi 7 / 1 (January 2021): 27-40 . https://doi.org/10.21324/dacd.786159 |
AMA | Tercan Ş , Yaman G . Kent İçi Trafikten Kaynaklanan Stratejik Gürültü Haritalarının Değerlendirilmesi. DACD. 2021; 7(1): 27-40. |
Vancouver | Tercan Ş , Yaman G . Kent İçi Trafikten Kaynaklanan Stratejik Gürültü Haritalarının Değerlendirilmesi. Doğal Afetler ve Çevre Dergisi. 2021; 7(1): 27-40. |
IEEE | Ş. Tercan and G. Yaman , "Kent İçi Trafikten Kaynaklanan Stratejik Gürültü Haritalarının Değerlendirilmesi", Doğal Afetler ve Çevre Dergisi, vol. 7, no. 1, pp. 27-40, Jan. 2021, doi:10.21324/dacd.786159 |