Mining can be
defined as the work of extracting any material that has an economic value such
as ore, industrial raw material, coal and petroleum in the earth’s crust and
providing necessary raw material. Today, interest in the mining sector has been increased in order to meet
the developing technology and the increasing energy needs. However, since there
is no serious environmental management system applied to mining activities,
these activities have significant harmful effects. One of these effects is the
air pollution caused by the vehicles during transportation of the extracted raw
material. This study investigates the emissions of CO, NOx and PM10
due to traffic from the point where ore is extracted to the operation site in
the copper mine which was established at Cerattepe location, Artvin city of
Eastern Black Sea region. Within the scope of the study, the mentioned road
route was divided into 5 regions and the emissions due to traffic before and
after the establishing of the mine in each region were modeled by CAL3QHCR
module in CALROADS 4.0 program and pollution distribution maps were created.
Emission rates are calculated using CORINAIR's task-based emission factors. In
order to evaluate the data obtained as a result of the modeling, the percentage
increase in concentration was calculated and the results for each of the three
pollutants were examined by a two-way ANOVA test. The results of the ANOVA test
indicate that the traffic that will be formed after the mine has an adverse
effect on the pollution effect with 95% reliability.
Madencilik; yer kabuğunda bulunan cevher, endüstriyel
hammadde, kömür ve petrol gibi ekonomik değeri olan herhangi bir maddeyi
yeryüzüne çıkarma ve gerekli hammaddeyi sağlama işi olarak
tanımlanabilmektedir. Günümüzde gelişen teknoloji ve artan enerji ihtiyaçlarını
karşılamak amacıyla maden sektörüne olan ilgi artmıştır. Ancak madencilik
faaliyetlerinde ciddi bir çevre yönetim sistemi uygulanmadığı için, bu
faaliyetlerin önemli zararlı etkileri olmaktadır. Bu etkilerden bir tanesi de
çıkarılan hammaddenin taşınması sırasında taşıtlardan kaynaklanan emisyonların
oluşturduğu hava kirliliğidir. Bu çalışmada Doğu Karadeniz Bölgesi’nin Artvin
İli Cerattepe Mevkii’nde kurulan bakır madeni cevherinin çıkarıldığı noktadan
işletme alanına taşınana kadar sebep olduğu trafik kaynaklı CO, NOx
ve PM10 emisyonları incelenmiştir. Çalışma kapsamında, belirtilen
yol güzergahı 5 bölgeye ayrılmış ve her bir bölgedeki maden açılmadan önceki ve
açıldıktan sonraki trafik kaynaklı emisyonlar CALROADS 4.0 programı içerisinde
bulunan CAL3QHCR modülü yardımıyla modellenmiş, kirlilik dağılım haritaları
oluşturulmuştur. Emisyonlar CORINAIR’in işlem temelli emisyon
faktörleri kullanılarak hesaplanmıştır. Modelleme çalışması sonucu elde edilen verilerin
değerlendirilebilmesi amacıyla konsantrasyon artış yüzdeleri hesaplanmış ayrıca
her üç kirletici için sonuçlar iki yönlü ANOVA testi ile incelenmiştir. ANOVA testinin sonuçları, %95
güvenilirlikle, maden sonrası oluşacak trafiğin kirlilik etkisi üzerinde
olumsuz bir etkiye sahip olduğunu göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2019 |
Submission Date | May 2, 2018 |
Acceptance Date | July 13, 2018 |
Published in Issue | Year 2019Volume: 5 Issue: 1 |
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.