Providing that, the continuum of social life is one of
the most important aims of the preparedness against disasters, carrying
individual risk reduction activities against disasters is vital for achieving
this goal. However, increasing the awareness of a society under disaster risk
can be realized with high costs and time. Mass media tools, especially
newspapers and television which are widely used in daily life for accessing the
information needed, are offering an advantage in order to decrease these high costs
and are much faster. Within the scope of this study, the effectiveness of these
mass media tools in the context of social capacity building on disasters has
been examined. For this purpose, the contents of the Bodrum Earthquake’s
(occurred on July 27th, 2017) news which were published in the first
three most widely read newspapers in Turkey, and were broadcasted on the first
three rated news programs, were analyzed by framing theory. After these analyses,
the effects on the social capacity building against disaster are being
questioned. As a result of the study, it has been revealed that the disaster
news are generally being addressed with sensational perspective, and the
advantages being offered by the mass media tools are not effectively utilized
for creating awareness on individual preparedness activities.
Afetlere
karşı yürütülen hazırlık çalışmalarının en önemli hedeflerinden birisini
toplumsal yaşamın devamlılığını sağlamak oluşturmaktadır. Bu hedefe
ulaşabilmede ise afetlere karşı bireysel risk azaltma faaliyetlerinin
yürütülmesi hayati önem taşımaktadır. Ancak afet riski altındaki bir toplumun geneline
ulaşarak bu farkındalığı oluşturmak zaman ve maliyet açısından yüksek
değerlerle gerçekleşebilmektedir. Günlük yaşam içerisinde bilgi ihtiyacının
karşılanması amacıyla toplumun genelinde yaygın olarak kullanılan özellikle
gazete ve televizyon gibi kitle iletişim araçları bu yüksek maliyetleri
azaltabilecek önemli avantajlar sunmaktadır. Bu çalışma kapsamında kitle
iletişim araçlarının sağladığı bu avantajların afetlere yönelik toplumsal
kapasite geliştirme bağlamında ne kadar etkin kullanıldığı incelenmiştir. Bu
bağlamda, Türkiye genelinde en çok okunan ilk üç gazete ve en yüksek izlenme
oranına sahip ilk üç ana haber programının 21 Temmuz 2017 tarihli Bodrum
Depremi özelinde yayımladıkları haberlerin içerik analizleri çerçeveleme kuramı
kullanılarak incelenmekte ve afetlere karşı toplumsal kapasite geliştirmeye etkileri
sorgulanmaktadır. Çalışmada kitle iletişim araçlarının afetlerle ilgili
içeriklerde haberi büyük ilgi çeken (sansasyonel) boyutuyla ele aldığı,
bireysel hazırlığa yönelik bir farkındalık oluşturmada kitle iletişim
araçlarının sunduğu avantajlardan yeteri kadar yararlanılmadığı sonuçlarına
ulaşılmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2019 |
Submission Date | September 24, 2018 |
Acceptance Date | December 13, 2018 |
Published in Issue | Year 2019Volume: 5 Issue: 2 |
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.